Saturday 24 October 2015

Harta yang tak ternilai

Assalamualaikum...
Ayah 
Mak 

Ni lah harta tak ternilai yang aku maksudkan. Kalau orang nak bagi aku berjuta - juta ringgit pun takkan sama dengan harta yang satu ni. Memang takkan ada yang boleh gantikan mereka. Aku bersyukur sangat Allah kurniakan mak ayah yang seperti mereka. Sejak kecil mereka didik aku dengan didikan agama. Belajar menghormati orang tua.

Ayah aku ni jenis tegas orangnya. Dia sangat pentingkan pelajaran. Ingat lagi dulu kalau aku tak dapat results bagus kat sekolah die tak mau pergi ambil report kad aku. Pernah sekali la. Time tu aku darjah 5. Aku dapat nombor corot.. Aku ingat ayah main2 tak nak ambil report kad..sekali betul2 dia tak datang. Nangis-nangis aku balik sekolah. Yela, malu kot ayah aku sorang je Yang tak datang.. Sejak dari tu aku belajar betul-betul. Ayah sangat2 menjaga batas pergaulan aku. Die takkan bagi izin aku keluar rumah suka hati. Kadang dia buat aku rasa terkongkong..masa tu zaman remaja...darah tengah berkobar nak meneroka dunia. Sekali kena halang mesti la frust. Tapi bila dah matang ni aku faham tindakan ayah tu sebab dia sayangkan aku. Yela, susah jaga anak perempuan ni.. alhamdulillah..selamat aku ni jenis dengar kata. 

Mak aku jenis mak yang paling sporting. Kadang2  tak rasa macam mak. Tapi lebih kepada kakak2. Setiap kali ada masalah aku suka kongsi dengan mak. Maklumlah aku tak ada adik perempuan lain. Mak aku Ni jenis perempuan paling sabar yang pernah aku jumpa. Walaupun dia ada masalah kita takkan perasan sebab dia selalu happy. Pernah sekali mak aku sakit tiba-tiba dan doktor bagitahu mungkin akan strok.. Ya Allah time tu rasa macam mana aku nak berdepan semua ni. Tapi, berkat doa Alhamdulillah sakit mak dah pulih. Seorang yang bergelar ibu ni memang wanita besi. Sume benda die boleh buat.

Tak terbalas rasanya setiap pengorbanan mereka untuk aku. Paling sedih time nikah haritu.Bergenang air mata mak dan ayah aku. maklumlah puteri mereka dah jadi hak orang. Tapi walaupun aku dah kahwin. Kasih aku pada mak ayah tak akan berkurang. Aku akan jaga mereka selagi ada kudrat aku.. selagi mak dan ayah kita masih ada hargailah mereka. Mereka tak harap wang ringgit dari kita..cukuplah korang beri kasih sayang. Kalau satu hari mak dan ayah baca blog ni..kakak nak mak n ayah tahu kakak sayang sangat kamu berdua.. terima kasih jaga kakak dari dalam perut lagi sampai sekarang.  semoga panjang umur. InsyaAllah coming soon jaga cucu2 pulak ye..

Kalau suka jangan segan2 nak like Then comment. TQ

No comments:

Post a Comment