Saturday 20 July 2013

TERAPI MARAH

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah selesai sudah tarawih malam ke-12.. Syukur kehadratnya aku masih di beri peluang untuk terus memperbaiki diri.

Sambil minum jus tembikai baki berbuka puasa tadi tetiba aku teringat kejadian petang tadi. Tengah aku sibuk sediakan juadah berbuka aku terdengar jiran aku bising-bising sambil marah-marah. Dalam hati aku berdetik kenapa nak marah-marah di bulan yang mulia ni.

Tapi kalau kita perasan ada sesetengah manusia ni hobi dia kot memang suka marah-marah. Ada je benda yang buat dia tak puas hati. Macam dia seorang la yang paling perfect dan tak pernah buat salah.



Bila seseorang tu marah nafas dia akan jadi tak teratur, jantung pam dengan laju dan darah meningkat secara mendadak. Lepas tu darah akan pergi keseluruh tubuh terutamanya muka sampaikan muka jadi merah macam udang kena bakar. Sebab tu la zaman sekarang ni ramai yang sakit jantung, darah tinggi dan strok.

Marah tu lumrah.. bukan kata tak boleh marah.Cuma kalau tak pandai kawal emosi takut jejaskan mental dan jiwa.

Jadi bagi yang suka marah-marah tu aku nak kongsikan sikit TIPS TERAPI MARAH.


1) Pertama sekali kalau rasa marah tu datang korang kena cepat-cepat baca basmallah dan mengucap dua kalimah syahadah.

2) Tarik nafas dalam-dalam seolah-olah korang sedut kalimah basmallah dan dua kalimah syahadah tu tadi dalam jasad korang.

3) Lepas tu lepaskan nafas dengan berkata di dalam hati "Ya Allah, Ya Rahim, Ya Latif...Aku semakin tenang, sabar dan relaks..Jadikanlah hambamu ini temasuk di dalam golongan orang-orang yang sabar."

4) Kalau boleh pergilah ambil  wuduk. Sebab wuduk ni boleh padamkan api yang ada dalam diri korang.

5) Lagi satu cara adalah cuba time korang tengah marah korang tengok muka korang kat cermin. Tengok hensem dan cantik tak muka korang masa tu..hihi...

6) Last sekali, korang maafkanlah kesalahan orang yang buat salah dengan korang tu.

Okey dah hilang rasa marah???


Jadi nasihat aku buanglah sifat marah dalam diri kita. Aku tak suka marah-marah sebab kalau aku marah lepastu aku akan rasa menyesal sangat2 sampai aku boleh nangis.. Contohnya kalau aku marah adik-adik aku.. malam tu bila diaorang tidur dan aku tengok muka-muka diorang datang satu persaan bersalah dalam diri aku sehinggakan aku jadi sebak..


"Orang yang kuat itu bukanlah orang yang menang bergusti, tapi orang yang kuat adalah orang yang mampu mengendalikan diri ketika marah." (Muttafaqualaih)



Kalau suka jangan segan2 nak like Then comment. TQ

2 comments: