Saturday 14 November 2015

hilangkan stress

Assalamualaikum


Hang tok sah la duk serabut pala pikiaq macam-macam. Lantak p la orang nak kata apa.. Bukan depa sediakan makan pakai hang kan. Susah senang hang buka depa kesah pun..hahaha pandai tak aku cakap kedah?? Boleh la sikit2.. Walaupun bahasa jawa aku lagi power. Kang cakap jawa korang tak faham plak.

Harini mood bajet nak jadi kaunselor..almaklumlah dulu ada cita-cita nak jadi kaunselor tapi tak kesampaian. So, harini aku nak share tips-tips hilangkan stress.

 1) Cepat-cepat ambil wuduk. Aku suka amalkan benda ni kalau stress.. Sebab rasa tenang
Je. Lepastu, buatlah solat taubat. Mana tau kan stress ni puncanya kita ada wat salah dengan sesiapa tanpa kita sedar.Mintaklah dengan tuhan supaya hilangkan korang punya stress.

2) elakkan diri duduk kurung diri sorang-sorang dalam bilik. Pastu, fikir 24 jam masalah korang tu. Carilah orang yang korang percaya boleh bantu masalah korang. Kalau tak bantu pun at least dia boleh jadi pendengar. Sekurang-kurangnya kurang sikit bebanan. Takut kalau duduk sorang-sorang ada benda lain teman kang..huhu..maksud aku syaitan..dia suka orang yang ada masalah ni

3) carilah masa dan pergilah bercuti ke tempat-tempat yang boleh tenangkan fikiran korang. hiruplah udara segar. Nikmati keindahan alam. 

4) Elakkan minum caffein. Aku perasan kekadang tu kita takda masalah apa-apa tapi hati ni resah gelisah. Buat tu tak kena..buat ni tak kena..malam tak leh tidur. Rupanya siang tu ada minum nescafe or coffee. Aku jenis memang suka minum nescafe. Tapi sekarang memang kalau boleh aku elakkan.. 

5) Banyakkan baca benda-benda yang positif.. Contohnya kata-kata semangat. Sebab bila kita baca benda yang positif otak kita ni pun akan terarah kepada yang positif. selain tu dengar la nasihat-nasihat dari pakar motivasi. On je youtube berlambak ceramah.

6) makan aiskrim..hahahaha.. Ni aku punya cara.. Kalau stress suka makan aiskrim.. Aiskrim vanila yang atas die ada kacang..perghhhh syok kalau dapat ni. Lupa masalah. 

Ok..cukuplah..takyah banyak-banyak. Next time aku bagi tips lain plak ye. Tak mau stress. Nanti tak comel.. Just enjoy with your life. 

Kalau suka jangan segan2 nak like Then comment. TQ

No comments:

Post a Comment